Contact met de opdrachtgever

Gastspreker Wouter Bal, 9:30 – 12:00, 21 november 2017 Dit gastcollege had als onderwerp ‘Contact met de opdrachtgever’ en werd gegeven door Wouter Bal die werkzaam is bij het bedrijf Capgemini als business analist. Hij heeft ervaring met zowel klanten in de publieke sector als in de private sector. Als eerste werd er aangegeven dat […]

Design ethnography

Gastspreker Theo Rooden maandag 20 november 10:30 – 13:00 Tijdens dit hoorcollege zijn er een aantal technieken besproken die ons kunnen helpen bij het behoeften en usability onderzoek. De technieken die onder anderen besproken zijn: naturalistisch observeren, observeren in gebruiksonderzoek, etnografie en een aantal andere technieken. Er zijn veel tips gegegeven die worden meegenomen in […]

Liones gastcollege

Gastspreker Maarten van Vulpen 11.30-12.45, 12 december 2017 Liones is een bedrijf die websites en applicaties analyseert. Een aantal methodes waarmee je data kunt analyseren zijn: Google analytics, dit is gratis maar gegevens worden bij google opgeslagen. Bedrijven kiezen daarom vaak bewust voor om geen gebruik hiervan te maken. Adobe analytics is een alternatief die […]

Valsplat

Valsplat – Usability testen Gastsprekers Lisa en Isabel 08.45 – 11.00, 12 december 2017 Op dinsdagochtend kwam Valsplat langs om meer te vertellen over Usability testen. Lisa en Isabel zijn daar werkzaam geweest als stagiair. Zij hebben hier ervaring opgedaan over omgaan met respondenten, testen voorbereiden, testen en inzichten verkrijgen. Valsplat heeft meegewerkt aan interessante […]

Is het web wel voor iedereen?

10:30 – 13:00, 18 december 2017 Gastcollege Peter en Marnix (toegankelijkheid) “Google is ook blind, doof en beperkt” Dit gastcollege had als onderwerp toegankelijkheid binnen interfaces. Toegankelijkheid houdt in dat een interface ook te gebruiken is door mensen met een beperking. Dit kunnen permanente beperkingen zijn zoals blindheid maar ook tijdelijke beperkingen zoals een gebroken […]

Standaard een usability test, expert review of beiden?

Debat
Op donderdagochtend was LAB lounge in debat tegen een ander usability expert groep. De stelling luidt:  Binnen usability-onderzoek is een combinatie van een expert review en een usabilitytest met gebruikers de standaard die een usability-expert een opdrachtgever zal adviseren. Voor ieder team was er één minuut de tijd om te openen met de beste argumenten. Ons team opende het […]

Usability Labbezoek ANWB

15:00 – 16:30, 14 december 2017 De ANWB heeft nu al drie jaar een usability lab. Sinds de usability lab er is de gebruiksvriendelijkheid van de producten en diensten erg omhoog gegaan. In de Usability Lab werkt een UX researcher en een UX observer, waarbij de ruimte is opgesplitst in twee delen. De UX research […]

Usability Labbezoek Rabobank

13:00 – 14:30, 1 december 2017 Wanneer je denkt aan een bank zoals de Rabobank, denk je waarschijnlijk niet aan een bijzonder mooi usability lab. Vandaag zijn we op bezoek geweest bij het usability lab van de Rabobank in Utrecht. Als eerste hebben wij geluisterd naar een korte presentatie, hier werd er globaal verteld hoe […]

Usability Labbezoek Belastingdienst

10:00 – 12:00, 30 november 2017 Om de bekende slogan “leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker” waar te maken moet de belastingdienst veel testen. Wij van Lab Lounge waren vandaag op bezoek bij de belastingdienst. Het usability lab bevindt zich in het Centrum voor Kennis en Communicatie van de Belastingdienst. We kregen eerst […]