Liones gastcollege

Gastspreker Maarten van Vulpen 11.30-12.45, 12 december 2017

Liones is een bedrijf die websites en applicaties analyseert.

Een aantal methodes waarmee je data kunt analyseren zijn:

  • Google analytics, dit is gratis maar gegevens worden bij google opgeslagen. Bedrijven kiezen daarom vaak bewust voor om geen gebruik hiervan te maken.
  • Adobe analytics is een alternatief die grote bedrijven gebruiken. Dit is namelijk niet gratis maar betaald.
  • IBM customer analytics is een eigen versie van IBM.

Een aantal punten waar je op moet letten tijdens het analyseren zijn:

  • Bepaal wat belangrijk is. Hoelang doet bijvoorbeeld iemand ergens over.
  • Funnels: Bepaal de stappen (pagina’s) binnen de funnel.
  • Zorg dat je bezoekers kunt herkennen tussen stappen.

Er is meestal niet één weg om iets te doen. Als een gebruiker ergens door wordt afgeleid dan kan het dat hij/zij via een andere route ergens heen gaat dan de ‘ideale’ route.

Als gebruikers in een proces niet doen wat er verwacht wordt dan kan met de analytics bekeken worden waar de ‘fout’ zit. (waar haken mensen af, waar worden ze door afgeleid?…).

Waar worden statistieken ingezet?

  • Hoe ziet de klantreis eruit op de site of in de app?
  • Maakt de bezoeker optimaal gebruik van de functionaliteit die we aanbieden?
  • Wat is populaire content?

Met google data studio kan de data gevisualiseerd worden.

Cases:

  • Televizier
  • Elsevier health sciences
    • Aanpak
      • Inzicht krijgen in gedrag van bezoekers
    • Meten
      • Scroll diepte per pagina
      • Aantal pagina’s per sessie
    • Op basis van de uitkomsten positie bepalen van gerelateerde content

Je kunt er niet vanuit gaan dat de gebruiker de website doorloopt zoals jij verwacht. De gebruiker hoeft bijv niet persé te beginnen op de homepage.

Bounce-rate: bounce-rate houdt in dat je weggaat van de pagina. Bij 100% bounce-rate gaat iedereen gelijk weer weg van die pagina. Het is niet erg als mensen ‘bouncen’ zolang ze hun doel maar bereikt hebben.